Följ oss          |    Nyhetsbrev

Lucia di Lammermoor

Sommaren 2024 ger vi Lucia di Lammermoor.

Fullkomlig kärlek, svek, ränksmideri, galenskap och djup sorg – Gaetano Donizettis opera Lucia di Lammermoor innehåller alla ingredienser för att hålla publiken i ett fast grepp. Operan berättar den tragiska historien om den unga Lucia som blir bortgift mot sin vilja av sin manipulativa bror. Tvångsäktenskapet får ödesdigra konsekvenser för alla inblandade. I den berömda vansinnesscenen sjunger Lucia en av operavärldens mest kända och tekniskt mest utmanande arior för en koloratursopran.

Föreställningen ges inomhus och är ca 2 timmar och 40 minuter inkl paus.

Medverkande

Linnea Sjösvärd - Lucia

Linnea är utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och tog sin examen 2018. Samma sommar gjorde hon lilla Janthe i Der Vampyr av Marschner på Läckö Slott, och kort därefter debuterade Linnéa på Norrlandsoperan som Greta i operan Hans och Greta av Humperdinck. Efter några snabba inhopp som Nattens Drottning ur Trollflöjten vintern 2019-2020 på Stadsteatern i Göteborg gjorde hon sin första internationella debut på Den Jyske Opera i Danmark sommaren 2021, i rollen som Loulou i den nyskrivna operetten Inkognito Royal av Karsten Fundal. Linnéa sågs senast på Skånska Operan sommaren 2022 som Pamina i Mozarts Trollflöjten.

Markus Pettersson - Edgar

Markus har våren 2024 sjungit Alfredo i La Traviata vid Kristiansunds Opera i Norge. Han är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. I somras gjorde han succé i rollen Cavaradossi i vår uppsättning av Tosca och han har även synts hos oss på Skånska Operan, 2018 i rollen som Rudolfo i La Bohéme. På Göteborgs Operan har han sjungit roller som Remendado i Carmen, En ung tjänare i Elektra och Gastone i La traviata. Markus har även sjungit rollen som Mats i Kronbruden samt En trubadur i Vikingarna, båda uppfördes konsertant. Han har gjort roller som Gastone i La traviata på Folkoperan och Fenton i Falstaff på Läckö Slottsopera. Som frilansande sångare jobbar Markus över hela Sverige men han har också dykt upp på internationella scener bl a i Norge och Schweiz. Utöver opera är Markus flitigt engagerad som konsertsolist och van att sjunga allt från en Romansafton till Requiem.

Helgi Reynisson - Henry

Helgi är en baryton från Uppsala som har studerat vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm under Erik Årman. Han har sjungit i många operahus och konsertlokaler som Kungliga Operan i Stockholm, Folkoperan, Schloss Rheinsberg Chamber Opera, Confidencen, Berwaldhallen, Konserthuset i Stockholm och Malmö Live. Under hösten 2022 gjorde Helgi sin stora debut som Papageno i Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm, där har han även sjungit rollen som Masetto i nyproduktionen av Don Giovanni nu under vintern 23/24. Han har fått flera uppmärksammande stipendier, bl a Svenska Wagnersällskapets Bayreuth-stipendium, Anders Walls Giresta-stipendium och Barbro Salén-stipendiet.

Öystein Skre - Raymond

Öystein är utbildad i utövande sång vid Norges Musikkhögskole och har en masterexamen i Operatic Art från Kunsthögskolen i Oslo (Operahögskolan). På operascenen har Öystein gjort roller som Sarastro i Trollflöjten, Figaro i Figaros bröllop, Kaspar i Den skjutande jägaren, Colline i La Bohème och Tevje i Spelman på taket, Monterone i Rigoletto och Gasparo i Rita för att nämna de viktigaste. Totalt har Öystein sjungit cirka 30 olika roller på operascenen. Han har arbetat med dirigenter som Mark Wiggelsworth, Rinaldo Alessandrini, John Helmer Fiore, Patrick Fournillier, Olaf Henzold, Jonatan Darlington, Jacub Korcak, Stefano Rabagllia, Jac Van Steen, Joana Malwitz och Tobias Ringborg. Öystein har sjungit de flesta av de kända oratorierna som till exempel Mozarts Requiem, Händels Messias, Bachs Juloratorium och Johannespassionen, Skapelsen, Beethovens nionde, Dvoraks Stabat Mater, Petite Messe Solennelle, Brahms Requiem och Faures Requiem för att nämna några. Dessutom har Öystein alltid hållit romanskonserter, och specialiteten är Brahms "Vier ernste gesänge", Vaughan Williams "Songs of Travel" och särskilt Vinjesångerna, Opus 33, av Edvard Grieg.

Elisabeth Leyser - Alice

Efter examen vid Operahögskolan i Stockholm 2019 har Elisabeth sjungit rollen som Hans i Hans och Greta på Norrlandsoperan, Brangäne i Tristan och Isolde på Folkoperan, Flosshilde i Rhenguldet i Vattnäs Konsertlada. Hösten 2021 sågs hon på Piteå Kammaropera i den nyskrivna operan Bly och hösten 2023 kom hon åter till Piteås kammaropera och sjöng huvudrollen som Sylvia Plath i det nyskrivna verket Sylvia. Hon har även sjungit på sommaroperor, bland annat Läckö slott och Dala-Flodas operafestival. Under sin utbildning sjöng hon bland annat Donna Elvira i Don Giovanni på Wermland Opera och Kate Pinkerton i Madama Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm.

Nicklas Bjärnhall Prytz - Arthur

Nicklas studerar vid SKH Opera, där han arbetat med roller såsom Lenskij, Nemorino och Macduff. Hösten 2021 mottog han Musikens hus vänners stipendium för sin “varma, lyriska tenor”. I juni 2023 medverkade Nicklas i ett konsertant uppförande av nationaloperan Gustaf Wasa på Stockholms konserthus där han gjorde rollen som Sten Stures skugga. Han har även gjort Sjöman i Purcells Dido och Aeneas på Folkoperan såväl som i Österbybruks Sommaropera. I maj 2024 kan man höra honom i SKH Operas examensproduktion på Wermland Opera, i rollen som Tebaldo, ( I Capuleti e i Montecchi) samt Florindo (Le donne curiose).

Mattias Gunnari - Norman

Mattias har studerat vid Kungliga Musikhögskolan samt Operahögskolan i Stockholm. Efter avlagd examen debuterade han vid Kungliga Operans stora scen som Prinsen i Snödrottningen. Han har också framträtt i vid Folkoperan som Flavio i Norma, vid Vadstena-Akademien som Barry i Andefabriken, samt Dr. Richardson i Breaking the Waves. Vid Läckö Slottsteater som Gadshill i Der Vampyr och vid Eskilstuna Sommaropera som Ferrando i Così fan tutte och Ramiro i La Cenerentola. Han är också en mycket ofta anlitad kyrko- och konsertsångare, och har t ex framträtt som solist vid Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester i Fynsk Forår, samt vid olika kyrkliga sammanhang runtom i landet, i de flesta av de stora standardverken – med viss tonvikt på Bachs evangelistpartier.

Elsa-Maija Helminen - Kör

Sopranen Elsa-Maija är ursprungligen från Finland och tog förra år sin masterexamen vid Musikhögskolan i Malmö. Nu studerar hon ett ettårig Performance Diploma och jobbar på Malmö Operas kör säsongen 23/24. Hennes sista roller är Dido ur Purcells Dido & Aeneas och Ortlinde ur Wagners Die Walküre. Hon har framträtt på bl a Finlands Nationalopera och balett, Åbo Svenska Teater, Malmö Live och Eurajoki Bel canto -festival. Hon har en kammarmusikduo med gitarrist Fred Holmlund och dem turnerar kommande höst i Öresundsregion.

Klara Solén - Kör

Klara är en mezzosopran från Lund som upptäckte sin kärlek till klassisk sång genom körsången. Efter sina gymnasiestudier vid Lars-Erik Larsson Gymnasiet har Klara mellan 2021-2024 studerat på Operastudion Kapellsberg i Härnösand. Där har hon gjort roller som Oberon i En Midsommarnattsdröm, och Alma March i Little Women. Utöver operarepertoaren har Klara varit solist i verk som Förklädd Gud och Stabat Mater. Till hösten planerar hon att påbörja sin kandidatexamen i klassisk sång vid Royal Academy of Music i London.

Justus Persson - Kör

Justus är en baryton uppvuxen i Uppsala som påbörjade sin musikaliska resa vid 8 års ålder som sångare i Uppsala domkyrkas gosskör. Efter att ha tagit pianolektioner på kulturskolan i Uppsala, fördjupade han sina musikstudier inom klassisk sång på Kävesta- och Framnäs folkhögskola. För närvarande genomgår Justus en kandidatutbildning på Musikhögskolan Ingesund, där han har agerat som solist i betydande verk, inklusive Lars-Erik Larssons "Förklädd Gud", Henry Purcells "The Fairy Queen", och Vaughan Williams "Serenade to Music".

Albert Van Pham - Piano

Albert Van Pham är pianist och uppvuxen i Småland. Han har studerat piano på musikerprogrammet vid Musikhögskolan i Malmö för prof. Hans Pålsson, och har också en spetsutbildning som opera-repetitör från Malmö Opera Academy. Som praktik har han spelat i produktioner både i Malmö Opera och Den Kongelige Opera i Köpenhamn. Han är en mycket aktiv kammarmusiker och repetitör, och de senaste åren har han varit kapellmästare på Malmö Opera och Skånska Operan. Dessutom har han arbetat som repetitör och sångcoach med sångklasserna i Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Musikhögskolan i Malmö.

Marianne T Clement - Tvärflöjt

Marianne T. Clement är utbildad vid Conservatoire de Boulogne-Billancourt i Paris samt Musikhögskolan i Malmö och debuterade 2022 från solistklassen vid Det Jyske Musikkonservatorium som solist i Carl Nielsens Flöjtkonsert. Marianne har vikarierat och haft kontrakt i orkestrar såsom Aarhus Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester og Malmö Symfoniorkester, samt gjorde hösten 2023 provtjänst som soloflöjtist i Jönköpings Sinfonietta. Under 2023 var Marianne arrangör och solist i konsertserien "Træklange," ett projekt i samarbete med danska miljöorganisationen Verdens Skove, och mottog 2022 Eigil och Aenchenn Harbys Legat till unga konstnärer på väg mot en lovande karriär.

Carl Henning Fredriksson - Cello

Carl Henning Fredriksson från Gotland är malmöbaserad klassisk cellist utbildad i Wien, Odense och Malmö. Carl Henning har varit solist med Joseph Haydn Symphony Orchestra Vienna och Gotlands Sinfonietta, samt spelar återkommande med orkestrar såsom Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Musica Vitae, Sønderjyllands symfoniorkester, Wermland operas orkester och Malmö Operaorkester. Carl Henning är även en flitig kammarmusiker med konserter vid kammarmusikföreningar och festivaler i Sverige och runt om i Europa med musiker såsom Ingrid Tobiasson, John Ehde, Elisabeth Zeuthen Schneider, Duo Cassiopeia, Duo Cantilena och Gotlands Blåsarkvintett. Utöver Skånska Operan kan Carl Henning under 2024/25 bl.a. upplevas vid Tommie Haglund Festival i Halmstad, Musikaliska Sällskapet i Visby samt vid Music in Kilkenny. ’Carl Henning Fredrikssons märgfulla celloton och tonbildning är ett adelsmärke att ta fasta på’ (Greger Jacobsson, Örnsköldsviks Allehanda).

Dominika Dudek - Viola

Dominika Zofia Dudek kommer från Polen, där hon började sin musikutbildning med fiol men bytte instrument till viola när hon fyllde 12 år. 2017 flyttade hon till Köpenhamn för att studera vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium till en magisterexamen för Lars Anders Tomter. 2021 utvecklades Dominika ytterligare när hon började på Western Art Studies på musikkonservatoriet i Malmö. Sedan hösten 2022 studerar hon hos Rafael Altino på solistprogrammet vid Danska Musikkonservatoriet. Dominika debuterade som solist 2018 med Talent op Podium-orkestern i Nederländerna, där hon spelade Konsert för klarinett, viola och orkester av Max Bruch under ledning av Dominic Seldis. Hon har även framfört solo, kammarmusik eller som en del av en orkester i många olika länder, till exempel: Danmark, Sverige, Belgien, Tyskland, Frankrike, Polen och Kina. Som frilansmusiker har Dominika spelat med orkestrar som Malmö Opera, Odense Symphony, Underholdnings Orchestra, Färöarnas Symfoniorkester och många fler. Som barockviolist har hon arbetat med Camerata Øresund.

Maria Wernberg - Violin

Maria är violinist med masterexamen från Royal Northern College of Music i Manchester och kandidatexamen från Birmingham Conservatoire. Hon har bl a deltagit vid the Virtuoso Violin Festival i Stratford-upon-Avon, Cheltenham Music Festival, Young Musicians Symphony Orchestra, Festspelen i Piteå och Vadstena-Akademien. Maria är verksam som frilansmusiker och undervisar vid Kulturskolan i Lund. Maria turnerar kontinuerligt med föreställningarna PIAF & JAG och MITT FRANKRIKE på teatrar så som Ystads Teater, Göteborgs Stadsteater, Västmanlands Teater och Victoriateatern och under 2023 medverkade hon i Fantomen på Operan vid Kristianstads Teater. Maria är även Riksspelman och utgör en del av folkmusikduon Eriksson/Wernberg. Under hösten 2024 gästar hon bl a Musikaliska Sällskapet i Visbys kammarmusikserie och Hildasholmsmusiken.

Ola Hörling - Operadirektör & Regissör

Med musikalartistutbildning från Balettakademin i Göteborg har Ola utforskat det mesta inom musik och musikal. Han har uppträtt på Nöjesteatern, Galateatern och Fredriksdalsteatern, dansat i Eurovision Song Contest, regisserat och koreograferat operor, musikaler, dansföreställningar, barnteater, fars och revy de senaste 28 åren, skrivit en opera och sex musikaler och översatt flera verk. Driver UnderhållningsPatrullen och Skånska Operan.

Åsa Jensen - Operadirektör & Producent

Åsa är utbildad i företagsekonomi, drama-teater-film, medie- och kommunikationsvetenskap, teatervetenskap, kulturadministration och scenkonstproduktion vid Lunds Universitet, Malmö Högskola och Stockholms konstnärliga högskola. Tillsammans med Ola Hörling driver hon Skånska Operan. Hon har även jobbat på bl a Expressteatern, Kulturhuset Barbacka och som kulturutvecklare i Ystads kommun. Drev tidigare UnderhållningsPatrullen tillsammans med Ola. Återfinns nu även som projektledare på Visit Lund.

Maria Ingemarsson Berg - Musikaliskt ansvarig

Maria arbetar som pianist på operaprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Tidigare har hon under många år arbetat som frilanspianist med Göteborg som bas, och då bland annat på GöteborgsOperan, Högskolan för scen och musik, Läckö slottsopera, SmålandsOperan och med MusikTeaterVerket. Sedan några är tillbaka är hon musikaliskt ansvarig på Skånska Operan. Den samtida musiken har också varit viktig och under 10 år var Maria en av medlemmarna i ensemblen Göteborgs Kammarsolister.

Fredrika Lilius - Kostymör

Stenebyskolan har bidragit till Fredrikas gedigna kunnande inom mode, tyger och sömnad. Hon gör sin elfte säsong som kostymör hos Skånska Operan men har även arbetat med UnderhållningsPatrullen, Lunds musikteater och som kostymassistent på Malmö Stadsteater och Malmö Opera.

Rigmor Grönwall - Scenograf

Utbildad musikalartist som glidit över till scenograf. Som scenograf har Rigmor gjort allt ifrån Djungelboken, Mästerkatten & Shrek till halloweenrum, lekrum, Dickens London och skulpterade jättebajskorvar. Till UnderhållningsPatrullen har hon gjort scenografi till Guys and dolls och Alice i Underlandet och hos oss på Skånska Operans har hon gjort scenografi till Trollflöjten och rekvisita till Tosca.

Ulrika Floberg - Rekvisitör

Ulrika är utbildad vid St Martins College of Art and Design, Royal Drawing school i London. Som frilansare har hon jobbat med uppdrag för bl a Whitecapel Gallery, Wanås Konst och kommuner i Skåne. Senaste rekvisita uppdrag var med Underhållningspatrullens My fair lady.

Ludvig Uppman - Ljusdesign & allmän support

Ludvig kan stoltsera med ett brett utbildningsspektra, med studier i bl a filosofi, psykologi, ekonomi, entreprenörskap och lite övrigt plockgodis från universiteten. Man hittar honom oftast bakom eller mitt emot scenen med ljuset, som ljusdesigner och ljustekniker.

Matilde Jensen - Turnéledare

Matilde har gått danslinjen på Lunds dans och musikalgymnasium. Hon har arbetat som produktionsassistent på Malmö Opera, UnderhållningsPatrullen och Skånska Operan. Matilde har haft blandade jobb inom restaurang, vikarierat på förskola och grundskola samt arbetat som teatervärd på Lunds Stadsteater. Hon har även tävlat i salsa/samba och det senaste året har hon befunnit sig på resande fot i världen.

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå