Cosi fan tutte
Musik
W.A.Mozart, Libretto: Lorenzo Da Ponte, Översättning: Magnus Lindman, Bearbetning & Dialogtexter: Ola Hörling
I rollerna
Fiordiligi: Eva-Lotta Ohlsson, Dorabella: Jenny Hertzman, Guglielmo: Jens Persson, Ferrando: Kalle Leander, Alfonso: Samuel Jarrick, Despina: Lisa Löfqvist, Eva: Selina Borg, Giovanni: Wictor Koch, Donatella: Fanny Paulsson
Orkester
Kapellmästare & piano: Max Lörstad/Johan Reis, Violin 1: Tove Wadenius, Violin 2: Rebecka Lassbo, Viola: Christos Pashalidis, Cello: Erja Riikonen
Produktion
Regi: Ola Hörling, Musikaliskt ansvarig: Max Lörstad, Scenografi: Jenny Månström, Kostym: Fredrika Lilius, Maskör: Ellie Tofft, Producent: Åsa Jensen, Turnéledare: Ludvig Uppman, Foto: Håkan Röjder, Grafisk form: Maria Jörgel Andersson
Utdrag från recensioner
“Skånska Operan tar ut svängarna” Skd Lars-Erik Larsson
“Klart är i alla fall att Skånska Operan skapat ett stycke underhållning med många kvaliteter. Dialogen är rapp och naturlig, intrigen precis lika idiotisk som i en äkta tv-såpa och ju högre tempot drivs upp och ju löjligare figurerna blir desto mer ökar publikens förtjusning. Ola Hörling behärskar farsen och dess intrikata timing, det visade han tydligt i förra årets uppsättning av Barberaren i Sevilla. Och på sätt och vis tar han ut svängarna ännu mer i år”. “Ola Hörlings personregi är klart exemplarisk, han får de agerande att bli äkta människor med naturligt agerande och tydliga känslor.” “Samuel Jarrick gör en enastående Alfonso: en fjäskande översittare, pratig, påflugen och falskt vänlig (…) dessutom sjunger han bra med tydlig och kraftig baryton”.
“En Mozart som vätter åt det glada hållet” Kb Kjell A Johansson
“Till de sex jämnstora solistrollerna har man engagerat ett väl samspelt gäng, vokalt och sceniskt.” “I sin moderniserade version klarar sig operan sig helskinnad. När man vant sig vid det dagsaktuella stuket blir det ändå samma gamla opera av pålitligt gott märke.” “Var och en av solisterna bidrog med sin personlighet. Samuel Jarrick var magnifik som självcentrerad massmedial uppenbarelse. Jens Persson visade en fallenhet för det komiska,på gränsen till det burleska. För det främsta vokala inslaget svarade Eva-Lotta Ohlsson med sina kraftfullt expressiva tolkningar av Fiordiligis båda stora arior som dessutom är de mest krävande. “Skånska Operans trogna publik fick själv rösta om vem som skulle få det stora TV-priset på en halv miljon. Det blev de båda unga paren. Jag röstade enbart på damerna.” (Det resultatet blev det i tisdags
“Milda Mozart!” Kvp Charlotte Wiberg
…får man göra vad man vill, med hans operor. Javisst, Charlotte Wiberg är med på noterna. Och upptäcker att “Cosi fan tutte” funkar som reality-show”. “Det är en kongenial och genomtänkt översättning av Da Pontes och Mozarts kärleks och förväxlings-komedi till vår tids cyniska reality-underhållning”. “Samuel Jarrick fungerar perfekt som irriterande program-ledare. Publiken är med som sig bör..”
“På sitt sätt en skånsk publikmagnet” Sydsvenskan Malena Forsare
“En sångare som låter Mozart kyssa en dokusåpa måste ge sig hän. Bland de tävlande är Eva-Lotta Ohlssons lyriska Fiordiligi den som bäst lyckas öppna upp såväl gestik som klang, i botten och på höjden. Men även Jens Persson har ett helt eget gift i rollen som machon Guglielmo. Att vräka sig ner på en långhårig matta och bekänna sig kär kräver inte bara sitt rosé, utan även en spänstig vokal uttrycksförmåga. Mest raffinerad i sin distans till spektaklet har ändå Samuel Jarricks Alfonso: en joker till programledare vars närvaro river och kittlar.”